Misją Polskiego Wydawnictwa Muzycznego jest gromadzenie, utrwalanie i upowszechnianie polskiego i światowego dziedzictwa muzycznego w kraju i za granicą poprzez działalność wydawniczą, wypożyczeniową, edukacyjną oraz promocyjną.
Historia i znaczenie
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało założone przez Tadeusza Ochlewskiego w 1945 roku, stając się kontynuatorem dążeń i spełnieniem marzeń polskich kompozytorów, którzy już w 1905 roku założyli „Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich” a w II Rzeczypospolitej, w 1929 roku „Towarzystwo Wydawnicze Muzyki Polskiej”.
PWM jest największym wydawnictwem muzycznym w Polsce, zajmującym się równolegle promocją muzyki polskiej, dawnej i współczesnej, w kraju i za granicą. Oficyna wydaje literaturę nutową, książkową o charakterze edukacyjnym, artystycznym, naukowym i popularyzatorskim. Zajmuje się także udostępnianiem nutowych materiałów wykonawczych polskiej i światowej muzyki instytucjom muzycznym w kraju i za granicą, takim jak: filharmonie, opery, operetki, teatry muzyczne, zespoły kameralne, orkiestry, chóry, itp.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczyci się znaczącą pozycją w środowiskach muzycznych w kraju i na świecie. W PWM debiutowali m.in. najwybitniejsi kompozytorzy polskiej muzyki współczesnej: Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki i Wojciech Kilar. Oficyna zajmuje się publikacją i upowszechnianiem dzieł najwybitniejszych kompozytorów narodowych: Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Henryka Wieniawskiego, Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego i Grażyny Bacewicz.
Zadania
Do podstawowych zadań PWM zalicza się:
- Prowadzenie działalności wytwórczej w postaci wydawania nut, książek i czasopism o tematyce muzycznej oraz innych wydawnictw.
- Prowadzenie obrotu prawami autorskimi, zmierzającego do wydania i sprzedaży książek i nut oraz do nagrań dźwiękowych.
- Prowadzenie niepublicznej działalności bibliotecznej polegającej na wypożyczaniu materiałów nutowych.
- Wydawanie nagrań dźwiękowych.
- Prowadzenie działalności handlowej hurtowej i detalicznej – sprzedaż książek, nut, płyt, instrumentów.
- Prowadzenie działalności poligraficznej – drukowanie nut, książek, katalogów, folderów, formularzy i innych podobnych artykułów drukowanych.
- Organizowanie targów, wystaw i kongresów o tematyce związanej z muzyką.
- Organizowanie koncertów.